Hapkido

Universitet har en gigantisk byggnad där alla föreningar håller hus. Allt från buddhistföreningar till musik,- och sportföreningar. I trappuppgångarna hör man olika band spela och sjunga. Katarina, jag och hennes roomie från Kina testade på Hapkido och fick lära oss många nya trick.

Hapkido introducerades i Korea samtidigt som buddhismen och teknikerna utövades av munkar och högt uppsatta personer som en självförsvarsmetod. Den har sina rötter i japanska kampkonsten Jujutsu och koreanska kampsporten Taekwondo. Utmärkande för hapkido är cirkelrörelserna, stora som små, som används både i defensivt och offensivt syfte.

Detta bildspel kräver JavaScript.

På väg till omklädningsrummet hittade jag dansgruppen U.C.D.C som jag länge försökt få tag på. De sa att jag kunde återkomma på måndag för att träffa gruppens captain, eftersom det är han som bestämmer om jag blir antagen eller inte. När jag berättade att jag jobbar som danslärare i Sverige, grenarna; locking hiphop och funk så såg jag hur deras ögon lyste upp. ”Ahaaaaaaa!” stämde båda in i kör. Koreaner får ofta aha-upplevelser när de förstår vad man säger.

Det här inlägget postades i Översikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

