Bibliotek

Skolan har sammanlagt 3 bibliotek och olika byggnader där man kan sitta om man bara vill plugga. Man drar sitt student card för att komma in och går till en automat där man kan boka en plats. Finns över 500 platser och olika våningar, tysta rum, grupprum och mer högljudda rum. Stolarna är så otroligt smarta och sköna! De formar verkligen ryggraden, så man får aldrig ont i ryggen.

Utbildning skattas högt i Sydkorea och studiebakgrunden avgör om en individ kan avancera i samhället och bli socialt accepterad i vissa grupper. Koreaner är därför väldigt flitiga och stannar så länge de kan i biblioteket. Sydkorea har på 50 år förvandlats från fattig jordbruksnation till ett av Asiens rikaste länder. Industrijättar som Hyundai, Samsung och LG har gjort sydkoreansk export världskänd. Under alla dessa år har sydkoreanerna lagt all fokus på utbildning som varit nyckeln till landets framgång. I och med detta har den sociala aspekten inte hunnit utvecklas, hierarkin och rangsystemet finns fortfarande kvar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Studenter hånas av lärarna och de vågar aldrig tala inför en stor grupp eller räcka upp handen. När läraren går förbi ett antal elever som han känner igen i korridoren, vänder sig eleverna mot läraren, gör en lätt bugning och säger ”an yeong ha seyo” i kör. Allt handlar om respekt. När vi studerar är det utantillärning som gäller, kreativiteten saknas och koreanerna blir ställda när de tvingas tänka utanför bokens ramar. Jag minns en gång häromveckan när jag sa emot läraren, jag räckte upp handen och förklarade att mitt svar visst var korrekt. Jag använde bara en engelsk synonym till samma ord som stod i boken. Studenterna blev förvånade över att jag ifrågasatte läraren. När läraren sa att jag delvis hade rätt så räckte plötsligt många upp handen och hade frågor om samma test. Förresten, det märkliga var att de inte ens räckte upp handen, många utav dem talade bara rätt ut.

I biblioteket finns även bilder uppsatta som ska illustrera olika regler. Man får exempelvis inte pussa någon eller inte bli så arg så man slår någon som tagit ens plats. Inte för att koreaner är aggressiva, tvärtom väldigt harmoniska, men de är väldigt noggranna med regler. Fick även en kärlekslapp när jag satt i ett tyst rum häromdagen, såg knappt vem han var. Annars står de mest och multitaskar; borstar tänderna och gör något annat samtidigt. En tjej somnade framför mig när jag satt och pluggade i fyra timmar, i olika ställningar. Förstår inte varför de inte går hem och sover.

Det här inlägget postades i Översikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

