Presidentval & Koreansk Marknadsföring

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det finns oändligt många färgglada och pråliga skyltar som blinkar och signalerar i Korea. Varje butik spelar sin egen musik så högt att det blir svårt att höra vad butiken bredvid spelar. De spelar de senaste K-pop låtarna såklart och ibland får man höra Maroon 5. Japansk pop, alltså J-pop är förbjudet att spela i Korea med tanke på spänningarna som fortfarande finns mellan länderna. Tittar man på TV så får man se hur mycket bra reklam som helst (mycket mobilreklam) hittar dock inte min favorit:

Hot 6 (Energy drink)
Burger King

Min medialärare berättade att varje morgon han går till jobbet tvingas han höra samma låt om och om igen. Det är någon tjej på gatan som står och sjunger om ett telefonnummer, en låt som till slut fastnar i minnet. Han berättade att låten fick honom att känna sig trygg ändå; om han inte fick höra den nån dag så var det något som inte kändes helt rätt. Telefonnumret är ett fylletaxinummer, blir man så full en dag att man inte vet var man ska ta vägen så kan man ringa detta numret.

Vissa kan stå på gatorna i tio timmar och säga samma sak i mikrofonerna. Ibland har mikrofonen gått sönder och efter några timmar när man är på väg hem igen ser man att de fortfarande står där och kör järnet med hes röst. Många delar ut flyers hela tiden och de gånger då man inte tar emot brukar de svara ”take it next time”. Mopedister svischar samtidigt förbi som galningar genom de populära stråken och slänger ut flyers. Ibland ser man så många flyers på marken att man inte ser en enda areaenhet av asfalten. Meningen är att de ska ligga på marken så att det blir som en enda stor matta. Dagen efter har gamla tanter samlat ihop allt skräp och det är rent och fräscht igen.

Idag är det den 19 december vilket betyder att det är presidentval i Korea. Det är totalt 9 kandidater och många reklamkampanjer har varit igång. De flesta har har en musikspellista som rullar samtidigt som de står och gör reklam för sin kandidat. När de står och ropar ut saker så kan man exempelvis höra en hårdrockslåt i bakgrunden och ibland då de vickar på höfterna hörs lite gladare låtar. De flesta har tryckt kandidatens ansikte på bilen som de kör runt med. Valet står nu mellan Park Jung Hee och Moon Jae In, en konservativ kvinna vars pappa var president under 70-talet och en liberal man som är populär bland yngre.

I och med att marknadsföring numera är kostnadsfri har det blivit svårt för reklambyråerna att lyckas. Färre människor ser på TV och många blir irriterade när reklam hindrar det de vill åt på internet. Det finns även programvaror som blockerar reklamannonserna så de stora reklambyråerna som har råd att finnas kvar måste komma på kreativa sätt för att kunna fånga publikens uppmärksamhet. Ett sätt att sticka ut är genom att använda välkända ansikten, vilket det även i Korea märks tydligt. Var man än går ser man K-pop ansikten på byggnadsfasader, skyskapor, fönster osv…

Annonser
Det här inlägget postades i Översikt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s